Na vjezdu z horní křižovatky do České Lípy vás vítají obchodní domy, ze kterých můžete nabýt pocitu, že se zde čas zastavil v devadesátých letech. Z druhé strany lemuje město zase sídliště. Zdejší nádherné náměstí spatříte, až když se probojujete hradbou zdí okolo. Lípě se dříve říkalo ,,uranové město” a my ho chtěli ukázat v tom lepším světle, jak ho vidíme. Často vnímáme nářek, že za obchody typu C&A, H&M, nebo McDonald´s se musí dojíždět do Liberce, Děčína a Mladé Boleslavi. Obyvatelé sídlišť zkrátka otočí auto směrem k Liberci a jedou do obchoďáků. Velké firmy mají dobře spočítané, že Česká Lípa se nachází uprostřed tohoto trojúhelníku, kde se jim vzhledem ke kupní síle nevyplatí další prodejny stavět a ani my sem KFC a Mekáče nepřivedeme. Snažíme se ale pro lidi nacházet a představovat něco, o čem ani nevěděli, že tady mají. Lípa rozhodně není marná, jenom je potřeba její kouzlo nejdříve objevit.
PODPORA NAKUPOVÁNÍM
Vznikla myšlenka vizualizovat historické centrum města pomocí mapy stylizované do lipového květu. Nechali jsme se inspirovat britským konceptem, který má za cíl představovat místní podnikatele a podporovat lokální nakupování. Myšlenka zní jednoduše: utratím-li peníze ve zdejší kavárně nebo knihkupectví na hlavní třídě, obchodník díky tomu zaplatí nájem majiteli domu. Za deset let pak může majitel například opravit fasádu, což je pro město větší přínos, než když se ty peníze rozutečou do nadnárodních firem. Všichni jsme pohodlní a objednáváme na internetu, protože je tam větší nabídka za mnohdy lepší ceny a Totálně lokálně si rozhodně neklade za cíl toto zvrátit, děláme to občas sami. Nevydali jsme se na žádnou křížovou výpravu, kde bychom například na základě krabic od zboží před popelnicemi, něco sousedům vyčítali. Pouze bychom rádi zaujali část obyvatel, kteří jsou ochotni si nás poslechnout a nabídli jim důvod, za čím do centra vyrazit.
Máme pocit, že se z nakupování ve velkých obchoďácích stává lovení zážitků. A že v České Lípě žádný není? Vždyť celé centrum našeho města je jeden velký obchoďák pod širým nebem! Lípa čítá zhruba 37,5 tisíc obyvatel a našich fanoušků na Facebooku je v současné chvíli kolem 1 700. Kdyby každý z nich vyrazil jednou za měsíc na cestu, jako pan Kristián z filmu pro pamětníky, tak to čítá 600 lidí v centru za měsíc navíc. Slušně to zvyšuje pravděpodobnost, že potkáte někoho, s kým jste se již dlouho neviděli, a i ty služby jsou z našeho pohledu na vyšší úrovni než u velkých řetězců. Při nákupu u místního obchodníka víte, kde necháváte peníze a můžete mu dát i zpětnou vazbu. Je to o oboustranném budování vztahu. Navíc se ti prodavači nemění a mohou reagovat pružně na poptávku. Ano, jde to proti trendu globalizace. Na druhou stranu mnoho lidí začíná řešit životní prostředí, třídění odpadu, nahrazování plastů a v neposlední řadě je zajímá, jak a od koho nakupují. Chtějí vědět, kdo šil jejich oblečení, nebo ho nakoupit z druhé ruky. Zkrátka minimalizovat svou stopu na planetě a nakupovat ,,lokálně”.
ZAVĚŠENÉ KAFE
V České Lípě jsme zavedli ,,Zavěšené kafe”. Člověk navštívil vybranou kavárnu a řekl, že chce někomu zavěsit kafe. Ideálně pak poslal přes FB selfíčko s pozvánkou: ,,Maruško, Honzíku… zvu tě na zavěšené kafe.” Dotyčný pak do kavárny přišel, dostal kafe zdarma a na oplátku ho musel zavěsit zase někomu jinému. V Kafe Laky měli v jednu chvíli zavěšených i 150 kafí a celkově jich Lípou proběhlo určitě tisíc. Velmi nás to potěšilo, protože pro každé z nich musel někdo fyzicky přijít, což vyžaduje daleko větší úsilí, než sdílet obsah na sociálních sítích. Vše začalo ve chvíli, kdy byly kavárny zavřené úplně a následně jim bylo dovoleno otevřít aspoň okénka, tudíž to byla pro ně ideální forma podpory. Většinou jste si koupil jedno kafe pro sebe a druhé pro někoho jiného – kavárny měly aspoň nějaké tržby a navíc měly šanci oslovit zákazníky, kteří by jinak nepřišli. Velice rychle se nápad rozkřikl a zavěšovaly se například i polévky, nebo knihy v Knihomilovi. Princip byl pochopen a ochota lidí přijít a ,,padesátikorunu” tam pro někoho nechat, byla veliká.
V době nejvrdšího lockdownu, kdy nebyla téměř ani možnost chodit do města na procházky, jsme přesto psali různé aktuality. Skrze ně měli zákazníci možnost zjistit, že různí obchodníci fungují na telefonu, nebo zboží dovezou přímo k nim domů. Podnikatelům to pomohlo, protože když má někdo obchod 20-30 let na stejné adrese, neustále mu chodí kolemjdoucí, aniž by musel cokoli aktivně dělat, nemá leckdy online marketing zaběhnutý. Mnozí z nich komunikují se zákazníky pouze osobně, nebo prostřednictvím výlohy. Zejména v období pandemie ale většina kupujících začala internet využívat a my jsme se snažili dostat vybrané obchody do povědomí právě na sociálních sítích, což mohlo přinést nové, do té doby netypické zákazníky. To byl i jeden z našich cílů. Zároveň nám chodili do soukromých zpráv různé reakce, které jsme podnikatelům předávali a poskytovali jim tak cennou zpětnou vazbu.
Prvotní odezvy na náš projekt nás překvapily. Čekali jsme nějakých 200-300 lidí, kteří se o stránku budou zajímat, ale že budeme mít za ¾ roku 1 700 sledujících, nás vůbec nenapadlo. Možná i ta doba vyvolává v lidech pocit solidarity s obchodníky a neberou to jen jako nákup, ale zároveň možnost pomoci jim přežít. Určitě nás lajkují lidé i proto, že nejsme konfrontační, neostrakizujeme, sdílíme pěkné fotky a lidi, kteří se usmívají a popisují svou pracovitost. Na druhou stranu si neplatíme žádnou reklamu a bereme to primárně jako naši radost, nikoli starost. Máme svá zaměstnání a kolikrát se ani nedokážeme všichni sejít. Tempo je tím pádem pomalejší, než kdybychom se tím živili a chrlili pět příběhů týdně. Je ovšem možné, že v tom množství by ty jednotlivé příběhy zanikly, protože teď si lidé na nový musí vždy počkat a následně mají čas na jeho přečtení, než vyjde další.
Není vyloučené, že jsme v rámci dosahu narazili na svůj strop. Sleduje nás pět procent Lípy, což je taková naše bublina, kterou jsme obsáhli a je nám v ní dobře. Je otázkou, co by se stalo, kdybychom se pokusili tuto bublinu rozšířit o lidi, kterým je náš projekt lhostejný, nebo k němu mají výhrady. Víceméně pro nás počet fanoušků není zase tak důležitý. Daleko více budeme rádi, pokud si kdokoli vezme něco z té myšlenky k srdci než za prostý ,,like”. Každé zboží má svého kupce, stejně jako každý projekt má své fanoušky – nejvíce si vážíme zpětné vazby od obchodníků, že po zveřejnění jejich příběhu na našich stránkách se tržby skutečně zvýšily.
Postupně plánujeme přidávat další a další příběhy – stávající dvaadvacítka není nic, čím bychom chtěli skončit. Stále se hlásí noví podnikatelé a snad postupně vytvoříme jakousi kroniku drobného podnikání v České Lípě. Ze začátku jsme se báli, abychom nevytvářeli jakýsi ,,atlas vyhynulých druhů”. Přece jenom, za pár let už někteří podnikatelé nemusí svou živnost provozovat, ale i kdyby se tak stalo, vznikne aspoň otisk toho, jak to tady v letech 2020, 2021 vypadalo. Věříme, že případná prázdná místa se rychle zaplní mladými podnikavými lidmi. Původně to nebyl náš cíl, ale je možné, že příběhy někoho k podnikání inspirují. Pokud by ovšem obchodníci odhalili, kolik do své práce vložili úsilí, sobot, nedělí a že 30 let nebyli na dovolené, nejspíš by to nejlepší motivace nebyla. Měli bychom velkou radost, kdyby nějaká parta nadšenců rozjela něco podobného jako Totálně lokálně i v jiných městech. Rádi případně poradíme, protože jsme udělali spoustu chyb, bez kterých by byl rozjezd mnohem rychlejší.
Foto: archiv Totálně lokálně
Líbí se Vám naše články? Vyjádřete nám podporu na sociálních sítích.